Jak vybrat autobaterii?

Čas vložený do výběru správné autobaterie se vám vrátí v bezproblémových startech

Autobaterie je bez nadsázky srdcem každého automobilu, a proto byste měli věnovat jejímu výběru značnou pozornost. Především v případě, že většinu vašich cest tvoří popojíždění po městě nebo máte v autě hodně elektroniky. Udělejte si ve všem pořádek v našem rádci Jak vybrat autobaterii.

  • Jakub, redakce Heureka.cz
  • Doba čtení: 7 min.

Jak vybrat autobaterii - druhy autobaterií

Údržbové

Údržbové autobaterie najdete především ve vozech staršího data výroby. Kromě častější kontroly napětí a nutnosti dobíjení se připravte také na pravidelné dolévání destilované vody (elektrolytu). Tato náročnější údržba má vliv na cenu, která bývá řádově nižší, než u jiných typů autobaterií.

Bezúdržbové

Pravidelná kontrola a nabíjení zůstává nutností i u bezúdržbové autobaterie. Označení bezúdržbová znamená, že nemusíte hlídat hladinu elektrolytu. To se odráží také na často zcela uzavřené konstrukci. Nabízí vyšší startovací proud a delší životnost. Bezúdržbové autobaterie se nedoporučuje nechávat úplně vybít.

Trakční

Trakční autobaterie je určena pro karavany, přívěsy a jiné speciální vozy. Dodává průběžně malé množství energie (místo velkého množství při startu).

Typy autobaterií dle technologie výroby

AGM

Elektrolyt se v AGM autobaterii nenachází v tekuté formě, ale je nasáklý v tkanině ze skelných vláken. Mezi výhody AGM autobaterií řadíme vysokou výkonnost a dlouhou životnost. Jsou bezúdržbové, bezpečné a hodí se i pro vozy s bohatou elektrickou výbavou a systémem start-stop. Musíte u nich však počítat s vyšší pořizovací cenou.

Gelové

Gelové autobaterie nezapřou jistou podobu s AGM autobateriemi, nicméně elektrolyt zde nevážou skelná vlákna, nýbrž křemičitý gel. Jsou bezúdržbové, bezpečné a uspokojí vozy s vysokými energetickými nároky. Nejsou vhodné pro vozy se systémem start-stop a je nutné pro ně dokoupit speciální nabíječku.

Olověné

Klasický starý typ autobaterie s olověnými elektrodami a elektrolytem v podobě kyseliny sírové. Jedná se o nejlevnější typ, zároveň však nabízí nejméně výkonu a je nejnáročnější na údržbu. Další nevýhodou je kratší životnost a nutnost dolévat elektrolyt, který může unikat. Tento typ autobaterie se hodí téměř výhradně pro starší a méně moderní automobily.

Další typy

EFB

EFB autobaterie fungují na bázi tekutého elektrolytu, jsou však dokonalejší a přizpůsobené opakovanému zatížení. Časté starty jim nedělají problém, mají vyšší životnost a díky tomu také vynikající poměr cena/výkon. Jedná se o cenově nejdostupnější typ vhodný i pro vozy se systémem start-stop.

S příměsí kalcia

Vápník využitý při výrobě zajišťuje autobateriím s příměsí kalcia určité vyztužení, které brání odpařování elektrolytu. Kalciové autobaterie však velmi špatně snáší úplné vybití, které může autobaterii nenávratně poškodit.

Více užitečných informací najdete v našich článcích Povinná výbava auta a Jak se starat o auto na jaře.

Parametry autobaterie

Rozměry

Mohou indikovat výdrž autobaterie, jsou ale především základním kamenem úspěšného výběru. Příliš velká autobaterie se do auta nevejde a příliš malá bude špatně držet. Rozměry jsou na evropském trhu standardizované. Pozor dávejte především při koupi např. asijských automobilů.

Kapacita

Udává se v ampérhodinách (Ah) a vyjadřuje, kolik proudu dokáže baterie do auta dodat za jednotku času. V ideálním případě vycházejte z údaje uvedeného na štítku originální autobaterie či hodnoty zapsané v manuálu k vozidlu.

Pokud je k dispozici více místa, koupí větší autobaterie nic nezkazíte a možná vám i vydrží o něco déle. Naopak menší autobaterie může způsobit potíže. Benzinové motory jsou méně náročné a většinou jim vystačí nižší kapacita než dieselům.

Mezi vyhledávané hodnoty patří:

Další oblíbené hodnoty

Startovací proud

Je udáván v ampérech (A) a značí, kolik proudu dokáže autobaterie krátkodobě dodat pro nastartování vozidla. To je totiž energeticky nejnáročnější fáze provozu. Opět byste měli vycházet z údajů uvedených na původní autobaterii. Slabší benzínové auto s méně elektrospotřebiči si vystačí s proudem cca 500 A. Dieselová limuzína s bohatou elektrickou výbavou může vyžadovat i více než 680 A.

Obecně se doporučuje pořízení autobaterie s vyšším startovacím proudem a nižší kapacitou, spíše než opačně. To oceníte především při startech v mrazu.

Napětí autobaterie

V moderních vozidlech je nejčastěji k nalezení autobaterie 12 V, např. gelová autobaterie 12 V. Alternativu u starších automobilů tvoří autobaterie 6 V.

Autobaterie 12 V Gelové autobaterie 12 V Autobaterie 6 V

Pro 12V autobaterii jsou vyhledávané tyto hodnoty kapacity:

Další oblíbené kombinace

Polarita

Je určena umístěním kladného pólu. Pokud postavíte autobaterii stranou s póly čelem k sobě a kladný, červeně označený pól se nachází na pravé straně, pak jde o autobaterii s pravým pólováním - to je typické pro evropská vozidla.

V opačném případě, když je červeně značený pól nalevo, je to autobaterie levá. To je typická situace pro asijské automobily.

Pravá polarita se označuje nulou, levá pak číslem 1 a výjimečně lze narazit také na vozy se středovou polaritou.

Velikost pólů

V Evropě je standardně značena číslem 1 (jedná se však o jiné značení, než při určování polarity). Některé asijské vozy mohou mít póly autobaterie o dost užší – velikost č. 3. Na takovou autobaterii by očko předinstalovaného kabelu nepasovalo, a elektrický kontakt by tak nebyl dostatečný.

Pozor na typ uchycení

Většinu autobaterií vyrobených v Evropě připevníte pomocí klasického uchycení B13 s vystouplou patkou. Vozy především korejské a japonské výroby však často překvapí jinou konstrukcí uchycení.

Baterie do auta - příslušenství

Startovací kabely

Nabíječky a startovací boxy

Další elektronika do auta

Kamery do auta

Autorádia

GPS navigace

Auto Hi-Fi

Rady na závěr

Jak poznat špatnou autobaterii a co jí škodí

Životnost autobaterie je do určité míry dána technologií výroby, z velké části ji ale ovlivňujeme my sami a také prostředí, ve kterém žijeme. Akumulátoru neprospívá příliš vysoká a příliš nízká teplota. V našich zeměpisných šířkách je především nutné počítat s rychlejším vybíjením v zimních měsících.

Dalším problémem jsou příliš krátké jízdy, kdy se akumulátor nestíhá dobíjet, stejně jako odstavení vozu na delší dobu. Mezi další neduhy patří např. nízká hladina elektrolytu, nevhodné uchycení nebo zapnutá elektronika při vypnutém motoru.

Výběr autobaterie

Správný typ autobaterie byste měli vždy nalézt v manuálu k danému autu nebo na webových stránkách výrobce. Většina autosalonů je také schopna vhodný typ autobaterie zjistit na počkání podle VIN kódu vozidla. Pokud budete vybírat novou autobaterii podle charakteristik té staré, nejprve se ujistěte, že šlo o vhodný typ. Pokud ano, dodržujte stejný rozměr, polaritu a napětí. Ostatní charakteristiky můžete mírně upravit dle osobních požadavků.

Dobíjení autobaterie

Autobaterie dobíjíme pomocí vhodné nabíječky. Především AGM a GEL akumulátory vyžadují nabíječku se speciální charakteristikou. Lze také požádat o pomoc někoho se startovacími kabely, ovšem pouze za předpokladu, že má alespoň stejně výkonnou autobaterii jako vy.

Podaří-li se vám takto nastartovat, motor ihned nevypínejte, ale s autem se projeďte. Pro plné nabití je potřeba ujet 50–100 km. U starších vozů je možné nastartovat také po roztlačení, novější automobily s katalyzátorem takto ale můžete poškodit.

Pokud víte, že vozidlo bude déle stát, autobaterii byste měli pravidelně dobíjet nebo ji uložit do větraného prostoru, kde nemrzne.

Výměna autobaterie

V případě výměny autobaterie se ujistěte, že vozidlo není nastartované, neběží v něm žádný elektrospotřebič a máte u sebe klíčky. Mějte na paměti, že pokud má auto např. zakódované rádio, bude po zapojení nabité či nové autobaterie vyžadovat PIN kód. Pokud tyto údaje neznáte, některé servisy umí akumulátor vyměnit i tak, aby do auta nepřestalo jít napětí. U novějších vozů také může být vyžadováno zadání informace o výměně autobaterie do palubního počítače.

Autobaterii měňte vždy s ochrannými pracovními pomůckami, jako jsou rukavice nebo brýle a používejte izolované nářadí. První se odpojuje záporný pól a až poté kladný pól. Postup při připojování je obrácený, připojujeme nejdřív kladný a až poté záporný pól. Při manipulaci pozor na naklánění, u akumulátorů s tekutým elektrolytem by mohla vytéct nebezpečná kyselina. Po výměně vždy zkontrolujte pevné usazení autobaterie a dotáhněte připojovací svorky.

Likvidace autobaterie

Autobaterie patří do nebezpečného odpadu. Starou baterii tak od vás při nákupu nové převezme k ekologické likvidaci prodejce. Další možností je odvoz na specializovaný sběrný dvůr, případně její prodej firmě zabývající se recyklací kovů.

Další užitečné články

Povinná výbava Auto na jaře